sâmbătă, martie 14

Pe ce ne dam banii?

Mi'a placut intotdeauna sa cred ca romanii sunt un soi de oameni inteligenti. Si culti. Si inca mai cred ca, in comparatie cu occidentalii, ne tinem inca binisor la acest capitol. Insa nu stiu cat ne mai tine si pe noi, o parte insemnata din generatia tanara nu mai da doi bani pe cultura. Pseudointelectualismul e un curent ce ne strabate din ce in ce mai des si il simtim peste tot, si nu stiu care dintre cele doua situatii e mai decadenta. Occidentul, desi cu orizonturi largi si viziuni noi, moderne, vine la pachet cu o pseudocultura care intoxica si ia locul unui real interes. Suntem atat de grabiti, atat de grabiti...
Vrem sa crestem mari cat mai repede, sa experimentam cat mai repede si cat mai mult, sa ni se dea dreptate si sa ne asiguram ca toata lumea e constienta de cat de atotstiutori suntem noi. Ne pierdem interesul. Tot ce ramane in picioare e puterea banului si influenta lui asupra noastra. Ne dorim sa avem si atat. Si cand te gandesti ca toata placerea sta in greutatea drumului pana acolo...
Am dat peste scrisoarea lui Tudor. Nu stiu cati au citit-o, nu stiu cati au inteles, nu stiu cati au aprobat, nu stiu cati au acceptat si nu stiu pe cati a influentat. Mama imi spunea odata ca "sistemul ne vrea prosti". Nu intelegeam eu prea bine ce spunea ea acolo, insa mi se parea extrem de neadevarat. Cum sa promovezi ma nene incultura? Si, mai important, de ce ai face asta? Dar democratia asta, haosul actual ne indoctrineaza poate mai mult decat un sistem totalitar. Cand toti gandesc la fel ii poti manevra usor, ca pe o turma. Mai ales cand gandesc prost.
De fapt... cine iti poate spune cum sa gandesti? Cine are acest drept? Ia vezi, incearca omule de gandeste singur, poate chiar ajunge sa-ti placa. Poate nu-i nevoie sa-ti spuna unul si altul cum sa-ti castigi o paine, castigand vile pe urma ta si a ignorantei tale.
Vroiam de ceva vreme sa vorbesc despre anticariatele in aer liber de la universitate. Imi pusesem in gand sa le fotografiez odata, si asteptam de cateva saptamani momentul. O sa revin cu unele saptamana viitoare. Cartile sunt intr-o stare cat de cat buna. Unele aproape noi. Nu e o rusine sa-ti iei carti vechi, daca nu-ti permiti sa ti le cumperi din librarie. Si, if you ask me, nici nu se merita. Il gasesti pe Faulkner si pe Dostoievski la 10 lei. Hai ca se merita. Si se poate.

Un comentariu:

  1. Dau banii pe tampenii.Am o suma de bani,din care zic ca o sa cumpar aia si aia si aia si ma trezesc la sfarsitu` zilei/saptamanii ca mai am 1 leu. Si da am citit si,zic eu, inteles scrisoarea lui Tudor.Dureros de adevarata.Si de ce ar fi o rusine sa cumperi carti de la anticariate?Mirosul acela de hartie veche si putin ingalbenita,cu copertile usor murdare,prafuite...Mi se par mai frumoase decat cartile luate dintr-o librarie.Au un secret al lor.

    RăspundețiȘtergere